WASZP!

カテゴリー SAILING

waszpイタリアのガルダ湖で開幕した、TFW (The Foiling Week)のオープニングイベントとして、デザイナーAndrew Mcdougall (Amac) がまったく新しいコンセプトのフォイラーモス、ワスプを初公開しました。それと同時にワスプのサイトもオープンし、SNSを通じて世界中のセーラーを瞬く間に虜にしています。

Amacはこのワスプの開発に5年もの歳月を費やしてきました。フォイラーモスのデザインとして金字塔を打ち立てたMach2。その成功の裏で、彼はずっとこのプロジェクトを暖めてきたのです。コンセプトは万人のためのフォイラー。フルカーボンのMach2を高価なレースカーに例えるなら、もっと誰もが簡単に、安全に、手軽にフォイリングを楽しめる大衆車もあるべきじゃないか。その答えがワスプです。

ハルはカーボンではなくエポキシGRP。ウイングパイプはアルミ。そしてなんとフォイルもアルミの押し出しで作られています。それもあって総重量は48kgとMach2より20kg近く重いのですが、ワスプはこれまでのモスのように横倒しで担いで出艇する必要がありません。センターもラダーも上にスライドするので、通常のディンギーのように船台に載せたままスロープから出せるのです。

ウイングの角度は可変式で、初心者には180度開いたフルフラットモード、そこから17度ずつ上げた通常のレースモード、90度上げることで収納スペースを画期的に節約できるストレージモードと自在。マストはレーザーのようにホールに差すだけのローテーションマストで、ステーが一切ありません。ノーズダイブしたときにシュラウドに突っ込んでケガをすることがないし、沈を起こしたあとも楽に乗り込めます。

セールは体重や風速に応じて3つの大きさから選択可能。想定している乗り手の体重は40kgから100kgまでと非常に幅広くなっています。テストセーリングでは風速7ノットから飛び始め、最速23ノットまで記録したとのこと。

ワスプはウイングをレースモードにすれば、完全にモスのクラスルールに適合するので、れっきとしたモスとしてレースに参加できます。ただし自由に改造していいモスとは違い、ワンデザインクラスなので、艇体も艤装品もメーカーから供給されるものだけしか使えません。逆に自分であれこれ考える必要はなく、セーリングだけに集中できるとも言えます。

目標価格はMach2の半額。今年の秋に発売予定です。我が社で取り扱うかどうかはまだ決定していませんが、このワスプが今後フォイリングを大衆化できるかどうかの試金石になるであろうことは確かだと思います。

これまでBladerider, Mach2と一世を風靡するモスを生み出した鬼才Amacの7年ぶりの新作。早く乗ってみたいと思いませんか?

コメント

コメント(3) “WASZP!”

  1. 橘 直美

    う~ん、何とも言えないな。Bladeriderの時のワンデザインにまだこだわりがあるのかな!
    Bladeriderも重い安いモデルRXは全く売れなかったけどね
    (ー_ー)!!

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    • hiroki

      RXもFXもコンセプトは良かったけど、出来が良くなかったですね。中途半端で、あれ買うならVRX買うわって感じで。普及するとしたら価格が半値って言うのが必須条件だと思います。

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  2. Ahoy Goto-san, Yes! JPN- Mothies in mine Mindseye most certainly are early dialed-in Flying gurus! Perhaps this advanced Riding-Style with Nippon Challenge Athletes both Moth and Waszp will Go! a long way with Positively Directing, and making the Accountable-Difference for a future JPN Red Bull Youth America’s Cup Team. Hmmm I wonder has either Yourself of Up-coming Eri-chan helmed, and KISaS-S piloted the Foiling/Flying Softbank Japan Team’s AC45. We heard rumor here in Hawaii Nei that there is more backing and support coming from the Geinokai Community- Perhaps You and Fukasawa-san will be seriously considered to supplement Draper-san and Barker-san for steering and Flying JPN’s Foiling 45, Our prayers and Best-Wishes goes out to Team JPN, and All You Nihon Nationalist to Be Spot-on-Target with sailing/Foiling/Flying Faster-than-the-Wind, and Win The Cup… How many wahine (serious Contender extreme Sailing athletes, Young girls, and veteran seasoned experienced Woman have Qualified to be park of both the AC-45 Team, and the Development of the AC-48…
    Our Dream come true is that we can be prepared and Ready to have a future All-Female, or 50/50 Co-ed America’s Cup Team. Will Team JPN be represented at Geneva in this up-coming September for the Internationale “Little-Cup” Meet-Up; have You ailed a C-Class before, is there anyone in The Nippon Isles that has interest in the C-Class program, and Extended-Family Particpation for having a future C-Cat potential Contender.
    Indeed The Little-Cup, is the Cost-Effective, and Community-at-Large for testing efficency, practicality, Functionability to Lead-Into the Big_Cup Legacy for Success… Please let this Simple Sailing-BeachBoy to be allowed to “kokua” (offer Help and Assistance) at any and All capacity Goto Hiroki and Fukaswa Eri, Please consider me as Your’s Biggest-Fan and greatest-supporter; Here on The Friendly-Isle of Moloka’i- Ring-Up if You like come Train, and Enjoy Paradise for having an advatage and edge-difference when You folks can come to Our Special-Little-Island-Community.
    Mahalo anf Arigato aloha nui jj iruka

    Keep Pulling the Apparent, and Be t-One-ment with Te “Pulse” of The Wind and The Waves, maintain da-Glide with Smooth Effortless Steady Even Flight Control for All the Glory, to “Represent” with Hearts Full of Aloha.

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